Zapotrzebowanie na wysokiej jakości żywność, która sprzyja zdrowemu stylowi życia, jest silniejsze niż kiedykolwiek. Warzywa odgrywają coraz większą rolę w naszej diecie. Jednocześnie zjawiska takie jak inflacja, kryzys energetyczny i klimatyczny oraz pandemia przyczyniły się do silnej potrzeby oszczędzania pieniędzy i energii. Nawet gdy przygotowujemy posiłki, które powinny być zdrowe i korzystnych dla stylu życia, planety i portfela: jak to osiągnąć? Warto przyjrzeć się obecnym, głównym trendom.
Obecnie żywienie w oparciu o dietę rośliną jest już z nami i pozostanie na dłużej. Według Bloomberg Group, globalna sprzedaż detaliczna żywności pochodzenia roślinnego jest na dobrej drodze, aby osiągnąć do 2030 roku 160 miliardów dolarów, w porównaniu do 29 miliardów dolarów w 2020 roku. Jednocześnie, badania przeprowadzone przez The NPD Group wykazały, że 19% konsumentów chce dodać do swojej diety więcej żywności pochodzenia roślinnego.
Jednak rynek produktów pochodzenia roślinnego jest znacznie bardziej złożony niż się często wydaje – i zmienia się z miesiąca na miesiąc. Przyjrzyjmy się niektórym z obecnych trendów kształtujących rynek i ich znaczeniu dla producentów warzyw.
Fleksitarianizm pręży muskuły
Naistotniejszym źródłem wzrostu zapotrzebowania na produkty roślinne nie są wegetarianie czy weganie, ale raczej ci, którzy decydują się jeść mniej mięsa. Według badań, 89% osób stosujących dietę roślinną nie uważa się za wegan czy wegetarian. Jest to dobra wiadomość dla producentów warzyw: „fleksitarianie”, którzy nadal spożywają białko zwierzęce mogą być mniej „głodni” tak zwanych „alternatyw mięsnych” i bardziej skłonni do pozostania przy tradycyjnej diecie roślinnej takiej jak warzywa, zboża i rośliny strączkowe.
Kiedy dwa nurty się zbiegają
Czyste/ekologiczne odżywianie i konsumpcja oparta na diecie roślinnej były do niedawna uważane za odrębne nurty, ale obecnie obserwujemy oznaki konwergacji. Innymi słowy, konsumenci dbający o zdrowie odchodzą od bardziej złożonych, przetworzonych produktów roślinnych na rzecz prostszych i zdrowszych rozwiązań. Zamiast hamburgerów z „udawanym” mięsem, pomyślcie raczej o steku z kalafiora. Są dane, które potwierdzają ten trend – szacuje się, że unikanie białka roślinnego w skali globalnej podwoiło się w latach 2019-2021, według raportu Hartmana „Health + Wellness”.
Zrównoważony rozwój ma znaczenie
I nie chodzi tu tylko o zdrowie. Rosnąca wśród konsumentów świadomość dotycząca ekologii napędza również trend w kierunku zdrowszych, lokalnych produktów. W dalszej perspektywie, zachodnie rynki mogą odnotować zwiększony popyt na „niskoemisyjne” grupy warzyw (np.: warzywa kapustne, cebula, por) kosztem importowanych warzyw takich jak awokado czy soja.
Innowacje, innowacje, innowacje
Choć proste jest zazwyczaj najlepsze, w sektorze roślinnym nie brakuje innowacji. Szczególnie interesującym trendem jest “żywność mieszana” – na przykład burgery i nuggetsy, które zawierają kombinację mięsa i produktów roślinnych. To również może sprzyjać producentom warzyw, ponieważ taka żywność stwarza nowe możliwości na zwiększenie konsumpcji warzyw.
Jak widać, w świecie roślin wszystko się szybko zmienia. Firma Hazera trzyma rękę na pulsie i dostarcza rozwiązania, które pomagają ich klientom nawigować w tym dynamicznie zmieniającym się krajobrazie konsumenckim.
Warzywa w roli głównej
Warzywa coraz częściej stają się głównym składnikiem naszych posiłków. Dla niektórych oznacza to jedzenie wegańskie lub wegetariańskie, dla innych próbę ograniczenia spożycia mięsa. W rezultacie popyt na posiłki roślinne stale rośnie.
Posiłki bogate w warzywa generują mniejszy ślad węglowy a zawierają więcej składników odżywczych, dzięki czemu są bardziej opłacalne i przyjazne dla środowiska. Co więcej, trend ten prowadzi do kulinarnej kreatywności: na przykład jak stworzyć pyszne posiłki z warzyw takich jak pomidor, papryka i kalafior? Producenci uwielbiają patrzeć, jak ich produkty stają się gwiazdami show!
Warzywa uzupełniają dietę wysokobiałkową
Coraz bardziej świadome podejście do naszej diety wpływa również na to, co uważamy za „najlepsze źródło białka”. Czy to ze względu na środowisko, zwierzęta czy zdrowie, czasy, w których mięso było postrzegane jako główne źródło białka, minęły. Dziś warzywa, takie jak brokuły, są uważane za wartościową alternatywę.
Marnotrawstwo nie jest w menu
Być może najprostszym sposobem na obniżenie kosztów żywności i zmniejszenie śladu węglowego jest wykorzystanie wszystkiego! Marnowanie żywności jest ważnym punktem na liście priorytetów konsumentów, a także rządów i organizacji pozarządowych. Czy wiesz, że według ONZ około 30% żywności produkowanej dla ludzi jest marnowane? Marnotrawstwo żywności i pieniędzy inspiruje szefów kuchni na całym świecie do twórczego wykorzystywania każdej części produktu. Od korzeni do liści. Im większa kreatywność, tym mniej produktów trafi do kosza, a więcej pieniędzy zostanie w portfelu.
To oczywiste, że dążąc do bardziej zrównoważonego i zdrowszego stylu życia, musimy wykazać się kreatywnością w kuchni! Hazera, światowa organizacja zaangażowana w rozwój wysokiej jakości nasion uważnie śledzi rozwój w tej branży stara się zapewniać swoim partnerom wiedzę, porady i produkty niezbędne do osiągnięcia tego celu.
Źródło: Hazera