Wdrażanie strategii ESG (Environmental, Social, Governance) z uwzględnieniem strony marketingowej może przynieść przedsiębiorstwu rolniczemu liczne korzyści. Wzrost zaufania klientów, unowocześnienie wizerunku i przede wszystkim – przyciąganie nowych interesariuszy, to obszary wobec których żaden przedsiębiorca nie powinien przechodzić obojętnie. Anna Szurlej – ekspert Reo.pl, pierwszej w Polsce platformy handlu zieloną energią skierowanej do biznesu przekonuje, że aspekty widoczne okiem Działu Marketingu związane z postulatami ESG odzwierciedlają potrzeby, które należy zagospodarować w branży rolniczej.
Przykład? Nowoczesna komunikacja. Dziś rozwijająca się i dobrze prosperująca firma z sektora rolniczego musi myśleć o tym, jak jest postrzegana i jakie wartości oraz działania budują jej wizerunek. Produkt – nawet ten rolniczy, już niekoniecznie sprzeda się sam. Lokalne gospodarstwa walczą o uwagę w social media czy na eventach, przyciągając oryginalną komunikacją i to właśnie nad nią warto się pochylić.
Wypracowanie spójnej narracji – dziś związanej z wartościami ESG, to klucz do silnego wizerunku i budowania zaufania grup interesariuszy – mówi Anna Szurlej, specjalista ds. digital marketingu w Grupie MCX i Grupie Enerco do której należy Reo.pl. Ważna jest również integracja marketingowa – zarówno tradycyjne materiały prosprzedażowe, działania niestandardowe, jak i komunikacja w social media powinny do siebie nawiązywać i wyróżniać przedsiębiorstwo – podkreśla ekspert.
Stop wydmuszkom
Marketing dziś to nie mogą być okrągłe slogany niemające pokrycia w rzeczywistości. Kwintesencją działań jest oparcie ich na wiarygodnych fundamentach – jakie wartości naprawdę się dla nas liczą (storytelling)? Co naprawdę robimy dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska? Jak dbamy o pracowników? Wykorzystaj w swojej komunikacja tzw. znaczniki zrównoważonego rozwoju, jak certyfikaty ekologiczne, które potwierdzają zgodność z normami ESG. Informuj klientów, że Twoje produkty spełniają określone standardy środowiskowe. Aktywnie promuj inicjatywy w mediach społecznościowych.
Te elementy liczą się w grze o wybór poddostawcy i partnera biznesowego – również w sektorze rolniczym i FMCG. Brak bezpośredniego obowiązku raportowania niefinansowego nie zdejmuje z mniejszych przedsiębiorców obowiązku, jakim jest dbanie o zrównoważony rozwój, inwestycja w odnawialne źródła energii i realizacja postulatów ESG. One budują Twoją przewagę. Przewagę buduje również sposób, w jaki potrafisz to zakomunikować otoczeniu.
Edukuj Klientów i Społeczność Lokalną
Pozycja eksperta na gruncie lokalnym? Jak najbardziej. Dostarczanie Klientom rzetelnej wiedzy z zakresu ESG, współpraca z organizacjami charytatywnymi i ekologicznymi czy organizowanie wydarzeń – nawet w mikroskali ma makroznaczenie – zwiększasz widoczność firmy i wykazujesz swoje praktyki na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Zintegrowane podejście do komunikacji marketingowej z wartościami ESG to nie tylko domena (i wyzwanie) dla firm z aglomeracji miejskich czy korporacji. Ta standaryzacja dotyczy również branży rolniczej. Warto więc uwzględniać w swoich działaniach marketingowych te aspekty i w przemyślany sposób komunikować swoje aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju, kwestii środowiskowych i społecznych – mówi Anna Szurlej.