Agencja WTW opublikowała niedawno raport o zagrożeniach dla żywnościowych łańcuchów dostaw pod tytułem 2023 Food, Beverage and Agriculture Supply Chain Risk Report.
100 menedżerów transportu i logistyki ze wszystkich kontynentów wskazało kierunki rozwoju oraz najważniejsze zagrożenia dla ciągłości dostaw w sektorze agro. Automatyzacja dostaw, rozwiązania technologiczne i cyfryzacja sieci dystrybucyjnych należą do najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją sieci dostaw. Menedżerowie zwracają szczególną uwagę na wdrożenie rozwiązań umożliwiających śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.
To ostatnie rozwiązanie jest szczególnie ważne przy dostawach produktów świeżych, gdzie czas i temperatura transportu odgrywa kluczowe znaczenie. Problem utrzymania jakości produktów dotyczy zresztą całej sieci dostaw, nie tylko produktów wymagających kontrolowanej temperatury. Jak wynika z cytowanego raportu aż 25-30% żywności nie nadaje się do konsumpcji po pokonaniu trasy od gospodarstwa rolnego do sklepu detalicznego.
– Wyżywienie wielkich miast jest nadal ogromnym wyzwaniem. Wysokiej jakości świeże produkty są wysoko cenione, ale trudne do wyprodukowania i przetransportowania na dużą odległość – potwierdza prof. Woody Maijers z Inholland University of Applied Science.
Rozwiązania technologiczne i bardziej efektywny transport służą celowi nadrzędnemu, czyli osiągnięciu neutralności klimatycznej oraz realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorstwa w sektorze agro coraz częściej inwestują w odnawialne źródła energii. Tak np. jak polska firma PUH Chemirol. – Fotowoltaika to przyszłość i trudno pozostawać obojętnym na nowe możliwości rozwoju. Wymiernym efektem inwestycji w odnawialne źródła energii jest znaczące obniżenie kosztów zakupu energii elektrycznej – tłumaczy Patryk Podołowski, wiceprezes PUH Chemirol. Ten czołowy dystrybutor produktów dla rolnictwa oraz zbóż i rzepaku w Polsce, zamontował w ubiegłym roku panele fotowoltaiczne w 33 magazynach i innych firmowych obiektach.
Więcej informacji pod linkiem źródłowym.
Źródło: Cargo On/Marek Szymański