Trendy w branży spożywczej w Polsce w 2024 roku
Rosnące ceny energii i wody oraz kryzys energetyczny będą wywierać presję na producentów żywności, aby szukali bardziej zrównoważonych i efektywnych energetycznie metod produkcji.
Rosnące ceny energii i wody oraz kryzys energetyczny będą wywierać presję na producentów żywności, aby szukali bardziej zrównoważonych i efektywnych energetycznie metod produkcji.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od trzech dekad towarzyszy rolnikom, przetwórcom z sektora rolno-spożywczego, rybakom i samorządom lokalnym w procesie przemian. Beneficjenci wykorzystują szansę na rozwój, o czym świadczą nie tylko kwoty przekazanego im wsparcia, ale także rozwój wsi i obszarów wiejskich oraz skala zrealizowanych inwestycji.
Bakterie mogą ochronić rośliny przed skutkami powodzi, suszy i zasolenia, a przy zwykłej wilgotności wspomogą wzrost uprawianych zbóż i warzyw. Mikrobiolodzy w Puławach pracują nad biopreparatem, który osłoni korzenie roślin uprawnych i będzie je chronić.
Wskaźnik ogólnego klimatu biznesowego dla przemysłu maszyn rolniczych w Europie nadal spada i osiągnął poziom głębokiej recesji. W grudniu indeks spadł z -40 do -48 punktów (w skali od -100 do +100).
Trudno nie dostrzec konsekwencji zmian klimatu. 2/3 światowej populacji twierdzi, że doświadczyło ich w swoim regionie[i]. Ludzie odczuwają skutki powodzi, pożarów, utraty różnorodności biologicznej i ekstremalnych warunków pogodowych, również na terenie Polski[ii]. W 2022 roku 10 największych klęsk żywiołowych o podłożu klimatycznym spowodowało szkody o wartości ponad 3 miliardów dolarów każda[iii]. W bieżącym roku przekroczone zostały kolejne granice planetarne, czyli systemy kluczowe dla stabilności życia na Ziemi dotyczące m.in. wzrostu średniej temperatury czy wymierania gatunków[iv].
– Konsumenci oczekują, że naturalność ma być oczywistością, czymś podstawowym. Jeszcze kilkanaście lat temu to był na rynku pewien wyróżnik, dzisiaj to jest już standardem. Wiele marek przeszło na komunikację produktów pod kątem naturalności składu – zauważa Anna Sambor, dyrektorka marketingu Herbapolu Lublin. Jak wskazuje, popularność naturalnej żywności – wytworzonej w prosty sposób, z podstawowych składników – wynika z coraz większej dbałości konsumentów o zdrowie i środowisko, a wartość tego segmentu będzie nadal rosnąć. Konsumenci często mają jednak problem z definicją naturalnych produktów, na ogół utożsamiając je z żywnością bio i eko.
Wspólnie z rolnikami PepsiCo Polska świętuje 30 lat działania Programu Agrarnego firmy w Polsce. W 1993 r. podjęto współpracę z polskimi gospodarstwami w zakresie upraw i dostaw ziemniaków, która trwa do dzisiaj. Z polskich pól pozyskiwany jest najwyższej jakości surowiec do produkcji kultowych chipsów Lay’s. Codzienną pracę rolników wspiera Dział Agro PepsiCo Polska badając glebę, analizując potrzeby w zakresie wydajności upraw, przechowywania i dostaw ziemniaków, a także ich jakości. W ten sposób firma wnosi wkład w modernizację i rozwój polskiego sektora produkcji ziemniaka przemysłowego. Firma współpracuje obecnie z ponad 70 gospodarstwami w całej Polsce – 3 z nich uczestniczą
w Programie od początku.
Jakie są obecnie największe wyzwania i zagrożenia dla polskiego rolnictwa? W jaki sposób rolnicy radzą sobie z nimi oraz jak wpływają one na zmieniającą się polską wieś? Odpowiedzi na m.in. te pytania znajdują się we wnioskach z badania jakie na zlecenie Santander Leasing zrealizował Instytut Badawczy Kantar Polska.
Fińska marka ciągników Valtra, czołowa marka AGCO, współpracuje z Neste i AGCO Finance, aby pomóc rolnikom zmniejszyć ślad węglowy poprzez zwiększenie świadomości i dostępności przeznaczonego dla rolników odnawialnego oleju napędowego Neste MY. Valtra jest pierwszą fabryką ciągników na świecie, która tankuje swoje nowe ciągniki odnawialnym olejem napędowym Neste MY.
W ostatnich latach tempo rozwoju polskiego rolnictwa stale rośnie, co znajduje swoje potwierdzenie w rekordowych zbiorach oraz wzmożonym eksporcie polskich produktów. Mimo wszystko wielu rolników wciąż boryka się z wykluczeniem transportowym czy utrudnionym dostępem do specjalistycznych magazynów, w których mogliby bezpiecznie przechowywać swoje plony. W odpowiedzi na te wyzwania firma Viterra, światowy lider w handlu zbożem i oleistymi roślinami, planuje rozbudować swoje magazyny o pojemności co najmniej 100 000 ton oraz zainwestować w infrastrukturę kolejową na obszarach najdalej oddalonych od portów.