transport

  • Od wyboru genetyki po transport: kompletny przewodnik po warchlakach z Danii

    Presja kosztowa (pasze, energia, weterynaria), zmienność cen skupu i podniesione wymagania bioasekuracyjne sprawiają, że przewidywalność wyników staje się kluczowa. Dlatego hodowcy coraz częściej wybierają duńskie warchlaki, które łączą sprawdzoną genetykę z wysokim statusem zdrowotnym i profesjonalną logistyką. W praktyce trzy filary decydują o opłacalności: genetyka (wydajność i współczynnik konwersji paszy), status zdrowotny stada źródłowego (SPF/Blue SPF) oraz transport ograniczający stres i ubytki wagowe. Taki zestaw pozwala skracać cykle tuczu, stabilizować wyniki i lepiej planować przepływy finansowe.

  • Obrót drewnem w UE wymaga spełnienia rygorystycznych wymogów

    Import drewna z krajów trzecich, w tym z Norwegii, na obszar celny Unii Europejskiej, podlega szczegółowym procedurom kontrolnym i wymogom dokumentacyjnym. – Złożoność procedur sprawia, że importerzy muszą zdawać sobie sprawę z konieczności spełnienia równoczesnych wymogów fitosanitarnych, celnych oraz rejestracji w wymaganych systemach – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

  • 9000 kilometrów podróży banana

    Banany – najpopularniejsze owoce w europejskich supermarketach – często pokonują ponad 9000 kilometrów i spędzają prawie miesiąc w transporcie, zanim trafią na nasze półki. Dostarczenia świeżych, dojrzałych i niedrogich produktów, wymaga ściśle kontrolowanej logistyki od plantacji do sklepu. Eksperci Girteka Logistics wyjaśniają, jak zadbać o to, by egzotyczne owoce, takie jak banany i awokado, trafiały na stoły na całym kontynencie, przez komory dojrzewalnicze w Rotterdamie po chłodnie samochodowe przemierzające Europę.

  • Port Gdańsk wspiera polski sektor rolny

    Polska należy dziś do czołówki europejskich producentów żywności jeśli chodzi o eksport jabłek, drobiu oraz zbóż. Port Gdańsk, jako największy port towarowy w kraju, odgrywa kluczową rolę w ich sprawnym i bezpiecznym transporcie na rynki zagraniczne. W trwającym właśnie sezonie żniw pozostaje w pełnej gotowości operacyjnej, wspieranej nowoczesną infrastrukturą i inwestycjami logistycznymi.

  • Kolejny etap cyfryzacji transportu zbożowego

    Waybiller z PMN AGRO rozpoczynają fazę wdrożeniową e-platformy logistycznej. Z początkiem sezonu żniwnego estoński startup Waybiller rozpoczął fazę wdrożeniową cyfrowej platformy logistycznej przystosowanej do potrzeb PMN AGRO, dużego przedsiębiorstwa z branży zbożowej. Trwające testy terenowe pozwalają na analizę funkcjonalności systemu w warunkach operacyjnych, lepszą adaptację rozwiązania do potrzeb użytkownika oraz realną ocenę korzyści z automatyzacji procesów w firmie.

  • CargoON i GMP+ International łączą siły, by podnieść standardy transportu pasz

    GMP+ International, uznany system certyfikacji w zakresie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w sektorze pasz, oraz Grupa Trans.eu – której CargoON jest częścią – rozpoczynają współpracę, której celem jest wyznaczenie nowych standardów w transporcie produktów paszowych.

  • Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

    Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów cieplarnianych pośród wszystkich gałęzi transportowych.

  • Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk

    Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty. Premier Donald Tusk odwiedził miejsce rozbudowy Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk. Inwestycja będzie gotowa do 2026 roku.

  • Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych

    Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

  • Certyfikaty na importowaną do Wielkiej Brytanii żywność

    Polscy przewoźnicy, którzy zajmują się przewozami do Wielkiej Brytanii muszą przygotować się na kolejne zmiany. Od 31 stycznia Wielka Brytania będzie wymagać certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC). Nowe przepisy dotyczą przede wszystkim produktów pochodzenia zwierzęcego, ale także roślin, owoców i warzyw.

  • Wyzwania dla łańcuchów dostaw w sektorze agro

    Sektor agro należy do największych i najważniejszych dla gospodarki. Od sprawnej pracy łańcuchów dostaw zależy bezpieczeństwo żywnościowe państwa i dostępność produktów w sieciach handlowych i na stołach konsumentów. Tymczasem cały sektor produkcji i dystrybucji żywności przechodzi od dwóch-trzech lat prawdziwą  rewolucję. Pandemia, wojna w Ukrainie, susza na kontynencie, wzrost cen energii, wysoka inflacja - wszystkie te czynniki skumulowane w krótkim czasie spowodowały prawdziwy armagedon w branży agro. Bez szybkiej automatyzacji procesów chaos będzie się jednak pogłębiał. Jakie wyzwania czekają w najbliższych miesiącach i kwartałach łańcuchy dostaw?

  • Wyzwania dystrybucji dla sektora agro

    Sektor agro należy do największych i najważniejszych dla gospodarki. Od sprawnej pracy łańcuchów dostaw zależy bezpieczeństwo żywnościowe państwa i dostępność produktów w sieciach handlowych i na stołach konsumentów. Tymczasem cały sektor produkcji i dystrybucji żywności przechodzi od dwóch-trzech lat prawdziwą rewolucję. Pandemia, wojna w Ukrainie, susza na kontynencie, wzrost cen energii, wysoka inflacja – wszystkie te czynniki skumulowane w krótkim czasie spowodowały prawdziwy armagedon w branży agro. Bez szybkiej automatyzacji procesów chaos będzie się jednak pogłębiał. Jakie wyzwania czekają w najbliższych miesiącach i kwartałach łańcuchy dostaw?

  • Cechy transportu płynnych produktów spożywczych

    W przemyśle spożywczym istotną wartością jest zaufanie klientów do kupowanych produktów. Bezpieczeństwo czy wysoka jakość nie mogą ulegać wątpliwości, bo na szali leży nie tylko decyzja zakupowa, ale także zdrowie. Dotyczy to również płynnych wyrobów, których transport podlega chyba najbardziej restrykcyjnym zasadom i przepisom.

  • Import towarów rolno-spożywczych z Ukrainy

    Importerzy produktów rolno-spożywczych z Ukrainy oraz firmy transportowo-spedycyjne, które zajmują się ich obsługą mogą odetchnąć z ulgą. Komisja Europejska osiągnęła porozumienie z Polską i czterema innymi krajami unijnymi, które wprowadziły zakaz przywozu ukraińskich towarów. Na kilka z nich nadal obowiązują restrykcje, możliwy jest jedynie tranzyt tych produktów przez nasz kraj.

  • W jaki sposób odbywa się import i tranzyt ukraińskiego zboża w Polsce?

    Trwa kryzys związany z ukraińskim zbożem, które w ostatnich miesiącach trafiało na polski rynek. Na mocy ostatniego rozporządzenia ministra rozwoju i technologii zakazano importu większości ukraińskich artykułów rolno-spożywczych, ale Ukraina będzie negocjować zniesienie tych ograniczeń. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jak wygląda procedura importu i tranzytu ukraińskiego zboża w naszym kraju.

  • Viterra stawia na niskoemisyjny transport produktów rolnych

    Viterra, podmiot na rynku handlu zbożem oraz roślinami oleistymi, ogłosił w marcu 2023 kolejne inicjatywy na rzecz wprowadzenia bardziej zrównoważonego przewozu produktów rolnych. Firma od dwóch lat systematycznie przechodzi z transportu drogowego na kolejowy oraz morski, a do 2025 roku zamierza 30% wszystkich dostaw w kraju realizować poprzez kolej.

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok