Rynek ciągników rolniczych w 2023 roku
10 300 szt. nowych ciągników zarejestrowano w ciągu 2023 roku. To spadek o 12,2 % w porównaniu do roku 2022.
10 300 szt. nowych ciągników zarejestrowano w ciągu 2023 roku. To spadek o 12,2 % w porównaniu do roku 2022.
MRiRW informuje o realizacji płatności bezpośrednich za 2023 rok. Pula środków na ten cel wynosi około 3,67 mld EUR i jest wyższa o około 169 mln EUR od kwoty na 2022 r.
W 2023 roku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaciła blisko 33 mld zł. To kwota przekazana w postaci m.in. płatności bezpośrednich, dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 i pomocy krajowej.
Branża robotyki i automatyki w Niemczech spodziewa się wzrostu sprzedaży o 4% w 2024 roku.
Wskaźnik ogólnego klimatu biznesowego dla przemysłu maszyn rolniczych w Europie nadal spada i osiągnął poziom głębokiej recesji. W grudniu indeks spadł z -40 do -48 punktów (w skali od -100 do +100).
Po 3 latach pracy, międzynarodowe stowarzyszenie stworzyło narzędzie do precyzyjnego usuwania chwastów, które dowodzi, że rolnictwo bez użycia herbicydów jest w zasięgu ręki.
Trudno nie dostrzec konsekwencji zmian klimatu. 2/3 światowej populacji twierdzi, że doświadczyło ich w swoim regionie[i]. Ludzie odczuwają skutki powodzi, pożarów, utraty różnorodności biologicznej i ekstremalnych warunków pogodowych, również na terenie Polski[ii]. W 2022 roku 10 największych klęsk żywiołowych o podłożu klimatycznym spowodowało szkody o wartości ponad 3 miliardów dolarów każda[iii]. W bieżącym roku przekroczone zostały kolejne granice planetarne, czyli systemy kluczowe dla stabilności życia na Ziemi dotyczące m.in. wzrostu średniej temperatury czy wymierania gatunków[iv].
– Konsumenci oczekują, że naturalność ma być oczywistością, czymś podstawowym. Jeszcze kilkanaście lat temu to był na rynku pewien wyróżnik, dzisiaj to jest już standardem. Wiele marek przeszło na komunikację produktów pod kątem naturalności składu – zauważa Anna Sambor, dyrektorka marketingu Herbapolu Lublin. Jak wskazuje, popularność naturalnej żywności – wytworzonej w prosty sposób, z podstawowych składników – wynika z coraz większej dbałości konsumentów o zdrowie i środowisko, a wartość tego segmentu będzie nadal rosnąć. Konsumenci często mają jednak problem z definicją naturalnych produktów, na ogół utożsamiając je z żywnością bio i eko.
Wspólnie z rolnikami PepsiCo Polska świętuje 30 lat działania Programu Agrarnego firmy w Polsce. W 1993 r. podjęto współpracę z polskimi gospodarstwami w zakresie upraw i dostaw ziemniaków, która trwa do dzisiaj. Z polskich pól pozyskiwany jest najwyższej jakości surowiec do produkcji kultowych chipsów Lay’s. Codzienną pracę rolników wspiera Dział Agro PepsiCo Polska badając glebę, analizując potrzeby w zakresie wydajności upraw, przechowywania i dostaw ziemniaków, a także ich jakości. W ten sposób firma wnosi wkład w modernizację i rozwój polskiego sektora produkcji ziemniaka przemysłowego. Firma współpracuje obecnie z ponad 70 gospodarstwami w całej Polsce – 3 z nich uczestniczą
w Programie od początku.
Nowe technologie i rozwiązania cyfrowe mają coraz większe zastosowanie w rolnictwie. Dzięki nim procesy rolnicze są bardziej wydajne, efektywne i zrównoważone, a rolnik jest w stanie zautomatyzować swoją pracę i obniżyć jej koszt. Popularność takich rozwiązań będzie rosnąć, ponieważ – wraz ze zmianami klimatycznymi – zwiększa się też zapotrzebowanie na coraz bardziej wydajne i przyjazne środowisku systemy uprawy roślin i hodowli zwierząt.