W dyskusji o handlu zagranicznym polskimi artykułami rolno-spożywczymi, stojących przed nim wyzwaniach oraz działaniach dla jego wzmocnienia wziął dziś udział dyrektor generalny MRiRW Bogusław Wijatyk podczas VII Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. Dyrektor Wijatyk uczestniczył w panelu dyskusyjnym pn. Handel w dobie zmian i wyzwań.
Handel zagraniczny polskimi produktami rolno-spożywczymi
Dyrektor generalny MRiRW Bogusław Wijatyk podkreślił, że handel zagraniczny, w tym eksport, jest jednym z głównych wyznaczników rozwoju gospodarczego kraju i wymaga efektywnych kanałów dystrybucji. Zaznaczył, że dzięki tym kanałom polska żywność znajduje swoich licznych nabywców zarówno na wymagających rynkach europejskich, jak i w krajach trzecich, a jej wysoka jakość jest znana i doceniana na znaczących rynkach światowych.
W okresie członkostwa w UE stworzyliśmy sektor żywnościowy będący naprawdę ważną gałęzią polskiej gospodarki, biorąc pod uwagę rosnącą wartość produkcji. Polska jest na 6. miejscu wśród największych eksporterów artykułów rolno-spożywczych w całej UE. Równocześnie jest na 3. miejscu spośród państw UE, które mają najwyższy, dodatni bilans handlowy. Polska jest na tyle dużym producentem żywności, że jest w stanie zaspokoić popyt krajowy jak i eksportować znaczne nadwyżki w produkcji rolnej.
– powiedział dyrektor generalny MRiRW.
Przypomnijmy: Ponad 40 proc. krajowej produkcji sprzedanej sektora żywnościowego eksportowane jest za granicę, a 3/4 trafia na rynek UE. Według danych za 2024 r. dostarczyliśmy na rynki zagraniczne towary rolne o wartości przekraczającej 53,5 mld euro, co oznaczało blisko 3-procentowy wzrost wartości eksportu w stosunku do roku 2023 r.
Także dane z pierwszego kwartału tego roku napawają optymizmem: polski eksport towarów rolno-spożywczych wyniósł 13,8 mld euro i był o ponad 7 proc. większy niż przed rokiem.
– podkreślił dyrektor Wijatyk.
Znaczenie bezpieczeństwa żywnościowego
Dyrektor generalny MRiRW Bogusław Wijatyk zaznaczył, że sektor rolno-spożywczy jest strategicznym działem gospodarki, ponieważ decyduje o bezpieczeństwie żywnościowym. Dodał, że wojna w Ukrainie jeszcze bardziej uświadomiła nam znaczenie tej branży.
Przejęliśmy prezydencję w Radzie Unii Europejskiej w szczególnym momencie historii, gdy rosną napięcia geopolityczne w różnych regionach świata. Działania Rosji pokazują, że żywność staje się „bronią” w konfliktach międzynarodowych. Ze względu na szereg tych wyzwań fundamentem działań polskiej prezydencji w 2025 r. jest bezpieczeństwo w wielu wymiarach, w tym również żywnościowym.
– przypomniał dyrektor Wijatyk.
Dyrektor generalny MRiRW zaznaczył, że bezpieczeństwo żywnościowe Polaków nie jest zagrożone, ponieważ Polska jest w dużej mierze samowystarczalna żywnościowo. Podkreślił, że musi ono pozostać w centrum uwagi nie tylko władz, lecz także przedstawicieli handlu detalicznego i hurtowego.
Jestem dumny, że wobec tak poważnych utrudnień dla globalnego rolnictwa, jak chociażby destrukcyjne działania ze strony Rosji, czy straty spowodowane kataklizmami pogodowymi, nasze rolnictwo i nasz handel pozostają w dobrej kondycji i wnoszą wkład w zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego.
– podkreślił dyrektor Wijatyk.
Wyzwania w handlu rolno-spożywczym
Dyrektor Wijatyk wskazał na istotne wyzwania, które wciąż stoją przed polskim sektorem rolno-spożywczym. Stwierdził, że część z nich jest dobrze znana już od lat, ale w ostatnim okresie pojawiły się też całkiem nowe, jak np. zakłócenia łańcuchów dostaw w skali globalnej, w tym skracanie się łańcuchów dostaw i ich regionalizacja, na co dodatkowo nakładają się nowe wyzwania takie jak chociażby transformacja klimatyczna czy digitalizacja i automatyzacja pracy. Wyzwania to także zmiany w otoczeniu gospodarczym, rosnące koszty pracy, deficyt kadr, zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców czy dostosowania do regulacji unijnych i czasu niezbędnego do ich implementacji.
Mam nadzieję, że przygotowany przez polski rząd pakiet deregulacji sprawi, że będzie mniej barier biurokratycznych, co obniży koszty prowadzenia działalności, z drugiej zaś strony zwiększy się konkurencyjność i możliwości dalszego inwestowania polskich firm.
– stwierdził dyrektor generalny MRiRW.
Działania dla wzmocnienia handlu zagranicznego artykułami rolno-spożywczymi
Dyrektor generalny MRiRW omówił działania, które podejmujemy dla rozwoju handlu zagranicznego polską żywnością.
Podkreślił, że nowoczesna dystrybucja to nie tyko sprawnie funkcjonujący łańcuch logistyczny, ale przede wszystkim współpraca pomiędzy producentem rolnym, przetwórcami a handlem. Dla prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw żywności niezbędne jest więc zachowanie dobrych relacji między wszystkim jego ogniwami.
Docenić należy duży udział sieci w promocji polskiej żywności. Coraz częściej bowiem organizowane są wspólne akcje reklamowe polskich producentów z sieciami handlowymi, a zachęcanie do kupowania polskich produktów jest wsparciem polskiej gospodarki. Cieszy, że większość artykułów spożywczych znajdujących się na półkach popularnych sieci stanowią produkty wytworzone z polskich surowców.
– powiedział dyrektor Wijatyk.
Dyrektor generalny MRiRW przytoczył dane, zgodnie z którymi dla siedmiu na dziesięciu Polaków zachętę do zakupu danego produktu stanowi fakt, że pochodzi on z Polski. Co więcej, połowa konsumentów swój patriotyzm manifestuje podczas zakupów w sklepach z artykułami rolno-spożywczymi.
Opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi znak „Produkt polski” umożliwia konsumentom łatwiejsze wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce. Coraz częściej znak ten widnieje na produktach oferowanych przez duże sieci.
– wskazał dyrektor Wijatyk.
Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi