Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty. Premier Donald Tusk odwiedził miejsce rozbudowy Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk. Inwestycja będzie gotowa do 2026 roku.
Polski terminal AGRO
Dbając o bezpieczeństwo żywnościowe i stabilną sytuację w rolnictwie, rząd podejmuje działania mające na celu zwiększenie przepustowości eksportu zboża za granicę. Działania te wpisują się także w oczekiwania i potrzeby polskiej branży zbożowej.
– Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników – mówił Prezes Rady Ministrów podczas konferencji prasowej w Porcie Gdańsk.
Dzięki inwestycji, w 2026 roku Polska będzie miała terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa.
– Umożliwi to nam prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej […]. Poprzednicy obiecali “zboże na wierzbie”, a tutaj mamy już konkretne decyzje do 2026 roku – wyjaśnił Premier.
Rozbudowa terminala umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych do ok. 2,9 mln ton rocznie.
Gospodarka morska rośnie w siłę
Duże inwestycje w infrastrukturę portową zapewniają siłę polskiej gospodarce. Chodzi nie tylko o sektor morski, ale także branżę rolną, rolno-spożywczą i przetwórczą.
– Polskie porty są w dobrej kondycji finansowej, dlatego musimy iść krok dalej, inwestując w obszary, które są niezbędne do zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej […]. Powstanie całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości. Rozbudowane zostaną także magazyny, które zwiększą swoją pojemność z 30 tys. do ponad 150 tys. ton – podkreślił Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Co istotne, w związku z budową terminala zbożowego, gdański port zainwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.
To nie koniec inwestycji w porcie w Gdańsku. Na początku 2025 roku podpisana zostanie umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego.
– Urząd Morski przeznaczy na tę inwestycję ok. 800 mln zł. Będzie to kolejny krok do poprawy naszego bezpieczeństwa – zapowiedział Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Dzięki inwestycjom rządu, polskie porty staną się istotnym filarem naszego bezpieczeństwa, zarówno ekonomicznego, energetycznego, jak i militarnego.
Inwestycja związana z Terminalem Zbożowym jest także bardzo ważna dla rozwoju Gdańska.
– Dziękuję za współpracę i za dostrzeganie, że port jest częścią miasta. To nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia Gdańska […]. Bardzo cieszymy się z tego rozwoju i z nowej inwestycji – podkreśliła Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Dla Gdańska ważne jest również, że zboże będzie transportowane do portu głównie drogą kolejową.
Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk
Terminal zostanie zbudowany przez spółkę Port Gdański Eksploatacja, która przynależy do grupy kapitałowej Morskiego Portu Gdańsk S.A. Inwestując w 9 dodatkowych magazynów PGE podniesie zdolność przeładunkową z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie. W ten sposób PGE stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.
Źródło: KPRM