W związku z faktem, że żniwa się zakończyły, pojawiły się wyliczenia, że w większości województw zbiory są gorsze od ubiegłorocznych. Niska podaż ziarna przekłada się na pracę terminali przeładunkowych w portach morskich. Te zlokalizowane w Porcie Gdańsk są przygotowane na większy ruch dopiero po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze.
W roku 2023 Polska wyeksportowała aż 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym większość przez porty (9,3 mln ton zbóż). W Porcie Gdańsk obroty sięgnęły prawie 3,1 mln ton. Był to najwyższy procentowy skok przeładunków w ubiegłym roku (o 60 proc.). W związku ze wzmożonym ruchem samochodów ciężarowych zostały utwardzone place i przygotowane nowe miejsca odstawcze. Na kilku parkingach wykonano zadaszenia rakorafów, czyli urządzeń do pobierania próbek ziarna.
W tym roku okazuje się, że obroty ziarnem na rynku są niewielkie, gdyż rolnicy, którzy są niezadowoleni z obecnych cen, chętniej magazynują swoje zbiory, zamiast zdecydować się na sprzedaż.
Według Izby Zbożowo-Paszowej w lipcu bieżącego roku eksport zbóż z Polski drogą morską wyniósł 238 tys. ton wobec 494 tys. ton wywiezionych w czerwcu bieżącego roku oraz 748 tys. ton wyeksportowanych w lipcu ubiegłego roku. Niewielki eksport spodziewany jest także w sierpniu.
– Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny, raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji ze strony portu – wyjaśnia Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk.
– Pokazują to liczby. W ciągu 7 miesięcy bieżącego roku przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 mln ton, to prawie tyle samo co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do maja utrzymywały się na wysokim poziomie (ok. 300 tys. ton miesięcznie), ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy - dodaje.
W Porcie Gdańsk przeładunki zbóż realizuje siedmiu operatorów. Największy z nich to GBT – Gdański Terminal Masowy. Jego średnie obroty to 110 tys. ton miesięcznie. Jednak od czerwca notuje spadki przeładunków zbóż. Tak jak inni operatorzy.
Źródło: Port Gdańsk