Projekt ciągnika na paliwo wodorowe TU Wien jest wspierany przez CNH / FCTRAC, oparty na zaadaptowanej przekładni STEYR® 4140 Expert CVT oraz uzupełniony o BioH2Module dla kompleksowego zrównoważonego rozwoju.
Opracowany we współpracy inżynierów z fabryki ciągników CNH w St. Valentin i TU Wien, innowacyjny ciągnik koncepcyjny STEYR® napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi niedawno zadebiutował publicznie.
FCTRAC został opracowany w ramach krajowego projektu badawczego finansowanego przez Austriacką Agencję Promocji Badań (FFG) i prowadzonego przez Instytut Układów Napędowych i Technologii Motoryzacyjnej (IFA) na TU Wien. Oparty na standardowym ciągniku STEYR 4140 Expert CVT, rozwój był wspólnym wysiłkiem zespołu inżynierów CNH z siedzibą w St. Valentin oraz partnerów projektu z sektora nauki i przemysłu, którzy pracowali razem nad zaprojektowaniem, stworzeniem, homologacją i przetestowaniem ciągnika oraz jego jednostki napędowej z wodorowym ogniwem paliwowym.
Celem projektu ciągnika STEYR FCTRAC z wodorowym ogniwem paliwowym był kompleksowy zrównoważony rozwój dzięki modułowi BioH2Module opracowanemu jako uzupełnienie ciągnika. Moduł ten wytwarza wodór z biogennych surowców i odpadów, co oznacza, że do wyprodukowania wodoru odpowiadającego około 3,5 l oleju napędowego potrzeba 15-16 kg suchej biomasy. Jednostka napędowa emituje jedynie parę wodną i nie ma żadnych kompromisów w zakresie mocy - ciągnik spełnia wysokie wymagania prac rolniczych w taki sam sposób, jak jego odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym.
FCTRAC, wyposażony w akumulator wysokonapięciowy o pojemności 14 kWh i układ elektryczny 400 V, rozwija moc 95 kW, dorównując swojemu odpowiednikowi z silnikiem wysokoprężnym. Ogniwo paliwowe i elektryczny układ napędowy zastępują silnik wysokoprężny, a zbiornik paliwa został zastąpiony systemem magazynowania sprężonego wodoru i akumulatorem wysokonapięciowym.
-Ciągnik STEYR FCTRAC wzbudził ostatnio duże zainteresowanie w Pałacu Schönbrunn w Wiedniu, gdzie przyznawano austriacką nagrodę państwową w dziedzinie technologii, do której został nominowany w kategorii „Mobility Technologie”, sekcji honorującej przełomowe austriackie innowacje techniczne - mówi Marco Lombardi, szef marek Case IH i STEYR w regionie EMEA.
-Kategoria ta koncentruje się na badaniach i rozwoju zrównoważonych, neutralnych dla klimatu i inteligentnych technologii mobilności. Cieszymy się, że wraz z TU Wien mogliśmy odegrać kluczową rolę w opracowaniu FCTRAC, a udział w ceremonii był dla nas zaszczytem. Ciągnik ten nie tylko uosabia zrównoważoną przyszłość, do której dąży nasza branża, ale także umacnia pozycję CNH jako lidera innowacji w zakresie paliw alternatywnych. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę nad tym bardzo ekscytującym projektem - podsumował.
Źródło: STEYR®